Unyaka uhlukaniswe izingxenye ezine
Izinyanga zonyaka ngesiZulu
- UMasingana (January) - omama sebeqala ukusinga izigabe ngaphansi kwamagwagwa ezintanga esizigubhazela ngenxa yezinkinga zasehlobo.
- UNhlolanja (Febrauary) - ngalesi sikhathi sonyaka izinja ziyalandelana ezesilisa zikhwelana nezesifazane.
- UNdasa (March) - izingane zidansizela ngesisu nakhu phela ukudla kwasehlobo sekuyadliwa njengombila.
- UMbasa (April) kusuke sekuqala ukuba makhaza abadala baqala ukubasa umlilo lapho seliyozilahla konina.
- UNhlaba (May) sekuqala ukuhlwa amakhaza manje ubusika sebuyangena.
- UNhlangulana (June) izihlahla seziqala ukuhlangula amaqabunga azo, ubusika sebungene.
- UNtulikazi (July) izwe seligcwala izintuli nakho phela sewishiza umoya wasebusika.
- UNcwaba (August) izwe lisuka selincwaba selembatha uhlaza ebukade buphundlwa ubusika izulu selizokuna kutshalwe.
- UMandulo (September) usuke unyaka wethwese selina sebeqalile abantu ukwandulelisa.
- UMfumfu (October) izihlahla ezithelayo nezitshalwa emasimini seziyamfumfusa.
- Ulwezi (November) inyanga okukhala ngayo kahkulu amaxoxa nezilwane ezincane okuthiwa ulwezi.
- UZibandlela (December) izindlela seziqala ukuvaleka ngoba sekuhluma izikhotha nakhu phela seliyana izulu.
A year is divided into four seasons
- January - women usually go to their gardens looking for good remaining plants as most of it is not good by that time due to bad weather.
- February - dogs chase each other for sexual practice.
- March - kids with some big bellies as they had lot of food by that time.
- April - weather starts to become colder, elders usualy sit around the fire when the sun sets.
- May - sun sets earlier.
- June - trees and plants start to lose their leaves.
- July - more dust due to windy winter.
- August - trees and plants, produce new leaves and fruit& fresh product.
- September - more rain, which boost plants.
- October - plants grow progressively.
- November - noise from frogs and insects welcoming summer " voice of mother nature".
- December - informal paths becomes less due to weeds.